- Gmina
-
Strefa Mieszkańca
- Edukacja
- Pomoc Społeczna
- Kultura
- Sport
- Budżet Obywatelski Miasta Korsze
- Twoja Gmina Korsze
- WIKOM Wodociągi i Oczyszczanie Miasta sp. z o.o. w Korszach
- GOSPODARKA ODPADAMI KOMUNALNYMI
- INFORMACJA O JAKOŚCI WODY DO SPOŻYCIA
- ZIMOWE UTRZYMANIE DRÓG
- NIE KUPUJ - ADOPTUJ !
- NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA
- BEZPŁATNE PORADNICWO PSYCHOLOGICZNE
- GMINNA KOMISJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
- PROGRAM CIEPŁE MIESZKANIE
- Strefa Turysty
Komunikat Burmistrza Korsz dotyczący kontroli w zakresie prawidłowego gospodarowania nieczystościami ciekłymi oraz sposobu odprowadzania wód opadowych oraz odprowadzania ścieków bytowych lub przemysłowych.
Dnia 9 sierpnia 2022 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące gospodarowania nieczystościami ciekłymi, które nałożyły na samorządy oraz właścicieli nieruchomości nowe obowiązki, pod groźbą kar. Zmiany przepisów wynikają z dostosowania prawa polskiego do dyrektyw unijnych. Zmiany wprowadzono w trzech ustawach, w tym w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz.2519).
Zgodnie ze zmianami, wykonując obowiązek określony w art. 5 ust. 1 pkt 3b Burmistrz kontroluje:
1) posiadanie umów, o korzystanie z usług w zakresie pozbywania się z nieruchomości nieczystości ciekłych;
2) zgodność postanowień umów, z wymaganiami określonymi w Regulaminie utrzymania czystości i porządku;
3) dowody uiszczania opłat za usługi, o których mowa w pkt.1, lub inny sposób udokumentowania wykonania obowiązków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
Gospodarowanie nieczystościami ciekłymi – zmiany w przepisach
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach określa między innymi obowiązki właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych. W sytuacji, gdy nie istnieje techniczna możliwość podłączenia nieruchomości do sieci kanalizacji sanitarnej nieczystości ciekłe mogą być odprowadzane wyłącznie do szczelnych zbiorników bezodpływowych lub przydomowych oczyszczalni ścieków.
Pierwsza zmiana dotyczy rozszerzenia definicji nieczystości ciekłych o osady gromadzone w przydomowych oczyszczalniach ścieków. Dotychczas dotyczyła tylko ścieków gromadzonych przejściowo w zbiornikach bezodpływowych. Zmiana ta oznacza, że zarówno właściciele zbiorników bezodpływowych, jak i przydomowych oczyszczalni ścieków są zobowiązani do zawarcia umowy z podmiotem posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych.
Sposób opróżniania zbiorników bezodpływowych i osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy jest określony w Regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie Korsze. Nowelizacja przepisów wymusza na gminie zmianę Regulaminu w tym zakresie. W celu uszczelnienia systemu ściekowego gminy mają określić częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych i osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków.
Nowelizacja ustawy wprowadza także nowe przepisy odnoszące się do kontroli przestrzegania przepisów związanych z właściwym postępowaniem z nieczystościami ciekłymi. Jedną z największych zmian przepisów w zakresie kontroli jest wprowadzenie cykliczności.
Burmistrz został zobowiązany prowadzić kontrolę, co najmniej raz na dwa lata zgodnie z planem kontroli, określającym co najmniej wykaz podmiotów podlegających kontroli w okresie kontrolowanym.
Pierwszy dwuletni okres kontrolny rozpoczął się z dniem wejścia w życie nowelizacji, tj. od 9 sierpnia 2022 r. i trwa do 8 sierpnia 2024 r. Oznacza to, że właściciel nieruchomości, który jest zobowiązany do odprowadzania nieczystości ciekłych do zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków zostanie poddany kontroli w terminie do 8 sierpnia 2024 r. (niezależnie od tego ile razy był kontrolowany do tej pory) oraz będzie poddawany kontroli z częstotliwością co najmniej raz na 2 lata. Nowelizacja ustawy wprowadziła również przepis szczegółowy dotyczący sposobu przeprowadzania kontroli. Stosuje się do niej przepisy art. 379 i art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Zgodnie z nimi kontrolujący jest upoważniony miedzy innymi do żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego oraz żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych mających związek z problematyką kontroli. Z czynności kontrolnych kontrolujący sporządza protokół, którego jeden egzemplarz doręcza kontrolowanej osobie fizycznej lub kierownikowi kontrolowanego podmiotu. Z punktu widzenia nowych przepisów dotyczących kontroli istotne znaczenie odgrywa także wprowadzony nowelizacją przepis karny do art. 10 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, zgodnie z którym, kto utrudnia lub udaremnia przeprowadzenie ww. kontroli podlega karze grzywny.
Czego mieszkańcy mogą się zatem spodziewać?
Do dnia 8 sierpnia 2024 r. wszyscy właściciele nieruchomości zobowiązani do odprowadzania nieczystości ciekłych do zbiorników bezodpływowych lub przydomowych oczyszczalni ścieków będą podlegać kontroli zgodnie z opracowanym planem. Kontrolujący będzie sprawdzał, czy ilość wywiezionych za pośrednictwem podmiotu uprawnionego nieczystości ciekłych pokrywa się z ilością pobranej wody w danym okresie. Pod uwagę będzie brane zużycie wody według wskazań licznika lub norma wg Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody. W celu ułatwienia gminom przeprowadzania kontroli ustawodawca nałożył na podmioty opróżniające zbiorniki bezodpływowe i osadniki w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków obowiązek przedkładania kwartalnego sprawozdania z wykazem właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane nieczystości ciekłe, wraz z wykazem adresów tych nieruchomości.
Jakie są konsekwencje nieposiadania umowy oraz dowodów uiszczania opłat za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków?
W takim przypadku gmina przejmuje obowiązek opróżniania zbiornika bezodpływowego lub osadnika w instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków od właściciela nieruchomości i zobowiązuje go decyzją do m.in. uiszczania opłat wyliczonych z zastosowaniem górnych stawek opłat.
Górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za opróżnianie zbiorników bezodpływowych i osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków ustala rada gminy w uchwale.
Nowelizacja przepisów wymusza na gminie zmianę uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Burmistrz został natomiast zobowiązany do składania corocznych sprawozdań Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska i Dyrektorowi Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Sprawozdanie będzie zawierać informacje między innymi o: liczbie zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy, liczbie właścicieli nieruchomości, od których odebrano nieczystości ciekłe oraz liczbie osób zameldowanych pod adresem nieruchomości, na której znajduje się dany zbiornik bezodpływowy lub dana przydomowa oczyszczalnia ścieków, liczbie zawartych umów dotyczących wywozu nieczystości ciekłych w okresie sprawozdawczym, a także przed okresem sprawozdawczym, jeżeli obejmują działania realizowane w okresie sprawozdawczym, liczbie zbiorników bezodpływowych lub przydomowych oczyszczalni ścieków, których opróżnianie zorganizowała gmina, ilości wody pobranej przez użytkowników niepodłączonych do sieci kanalizacyjnej, liczbie przeprowadzonych kontroli dokumentów oraz wynikach tych kontroli.
Nowe przepisy przewidują kary dla gmin niewywiązujących się z nałożonych na nie obowiązków. W przypadku, gdy Burmistrz nie wywiązuje się z obowiązku przeprowadzania cyklicznych kontroli dokumentów potwierdzających zagospodarowanie nieczystości ciekłych w sposób zgodny z prawem – gmina podlega karze pieniężnej w wysokości od 10 tys. do 50 tys. zł.
Jednocześnie w związku z prowadzoną ewidencją zbiorników bezodpływowych (szamb) i przydomowych oczyszczalni ścieków prosi się mieszkańców, którzy do tej pory nie złożyli zgłoszenia o jego niezwłoczne złożenie. Mieszkańcy, którzy nie dokonają zgłoszenia będą w pierwszej kolejności wzywani do okazania dokumentów, o których mowa w art. 6 ust.1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach lub będzie przeprowadzona kontrola nieruchomości zgodnie z dyspozycją art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.
Druk zgłoszenia dostępny na BIP Korsze w zakładce ”Środowisko naturalne” – druki do pobrania.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wody opadowe i roztopowe powinny być zagospodarowane na własnym terenie (można je gromadzić np. w oczkach wodnych lub zbiornikach, a później wykorzystywać do podlewania ogrodu) lub odprowadzane do kanalizacji deszczowej. Nieprawidłowe włączenie i odprowadzenie wód opadowych do kanalizacji sanitarnej powoduje w okresach deszczowych gwałtowne przepełnienie kanałów sanitarnych i negatywnie wpływa na pracę oczyszczalni ścieków. Wprowadzanie wód opadowych do kanalizacji ściekowej staje się również przyczyną zalewania nieruchomości i lokalnych podtopień z uwagi na przeciążenia hydrauliczne kanału.
Odprowadzanie wód opadowych w sposób inny niż określony przez przepisy prawa, w szczególności poprzez odprowadzanie jej do kanalizacji sanitarnej jest zakazane. Zakaz ten został zawarty w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2021 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Zgodnie z zapisami w/w ustawy między innymi zabrania się wprowadzania ścieków bytowych i ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych przeznaczonych do odprowadzania wód opadowych lub roztopowych będących skutkiem opadów atmosferycznych, a także wprowadzania tych wód opadowych i roztopowych oraz wód drenażowych do kanalizacji sanitarnej. Zapis art. 28 ustawy z dnia 7.06.2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków mówi o karze ograniczenia wolności albo grzywny do 10.000 zł dla osób, które nie stosują się do zakazów odprowadzania ścieków opadowych i wód drenażowych do kanalizacji sanitarnej.
Na terenie Gminy Korsze będą przeprowadzane kontrole sposobu odprowadzania wód opadowych oraz odprowadzania ścieków bytowych lub przemysłowych.
Burmistrz Korsz
/-/ Jan Adamowicz